loading...
خبرهای روز از ایران و جهان
jama بازدید : 36 دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

 

زمان واریز بسته ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی کرونا اعلام شد

مرحله دیگری از بسته حمایت معیشتی کرونا فردا شب (سه شنبه) به حساب سرپرستان خانوار مشمول واریز می شود.

به گزارش ایسنا، در جریان تدوین بسته حمایتی کرونا برای اقشار آسیب پذیر بسته نقدی برای سه میلیون نفر در نظر گرفته شد که طبق آن برای مدت چهار ماه از اسفند تا تیرماه مبلغی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای خانوارهای فاقد درآمد پرداخت شود. 

بر این اساس دو مرحله در اسفند و فروردین و یک مرحله نیز برای ماه رمضان اضافه بر مراحل پیش بینی شده پرداخت شد.  این در حالی است که طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت اردیبهشت ماه نیز ساعت ۲۴ روز سی ام این ماه به حساب یارانه مشمولان پرداخت خواهد شد.  بر این اساس با اردیبهشت چهار مرحله پرداخت انجام می شود و دو مرحله دیگر در خرداد و تیرماه نیز واریز خواهد شد.

در این بسته مبلغی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متناسب با اعضای خانوار به حساب آنها واریز می‌شود که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است. 

پرداخت بسته حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حدود ۳۳۰ میلیارد تومان در هر ماه برای دولت هزینه به همراه دارد. 

jama بازدید : 37 دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

دزدان دریایی با دو قایق تندرو حامل شش سرنشین مسلح در نزدیکی سواحل یمن به این نفت‌کش نزدیک شده بودند.

جزئیات حمله به نفتکش انگلیسی در خلیج عدن

به گزارش جماران؛ منابع خبری جزئیاتی از حمله به نفت‌کش انگلیسی در خلیج عدن را اعلام کردند.

به نقل از رویترز، مدیر شرکت «استالت تانکرز» انگلیس اعلام کرد که حمله به نفت‌کش حامل مواد شیمیایی این شرکت، توسط دزدان دریایی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، دزدان دریایی با دو قایق تندرو حامل شش سرنشین مسلح در نزدیکی سواحل یمن به این نفت‌کش نزدیک شده بودند.

این کشتی که پرچم بریتانیا را حمل می‌کرده «سولت آپال» نام دارد و در بندر «مکلا» واقع در خلیج عدن مورد حمله قرار گرفته است.

رویترز گزارش داده که این حادثه ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ روی داده است. سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا به تمامی کشتی‌ها توصیه کرد تا هنگام عبور از منطقه بیشترین میزان احتیاط را در نظر بگیرند. 

جزئیات حمله به نفتکش انگلیسی در خلیج عدن

jama بازدید : 32 دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

معاون فرهنگی وزیر بهداشت: در خوابگاه مکانی باید در نظر گرفته شود که اگر پس از بازگشایی دانشگاه فردی مبتلا مشاهده شد سریعا قرنطینه شده و از دیگر دانشجویان جدا شود.

حضور نیمی از دانشجویان در دانشگاه/ تعیین محل قرنطینه احتمالی در خوابگاه ها

 

به گزارش جی پلاس، دکتر سیما سادات لاری در نشست دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان این‌که برای رفع مشکلات رفاهی و معیشتی دانشجویان علوم پزشکی که من خود را یار و همراه آنها می‌دانم سقفی قائل نیستیم و تا هر اندازه مشکلات دانشجویان را رفع کنم به دنبال سطح بالاتری از رفع نیاز دانشجویان هستیم، گفت: اکنون موفق شده‌ایم بیمه سلامت دانشجویان دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را برقرار کنیم و پس از آن به فکر بیمه تکمیلی آنها هستیم و در نهایت می‌خواهیم که رزیدنت‌های ما بیمه تأمین اجتماعی شوند و سابقه کار داشته باشند، زیرا این حق این عزیزان است.

 

وی با بیان این که نگاه نمایندگان دانشجویان در هر رده و صنفی که هستند، باید کلان و به دنبال رفع مشکلات مهم دانشجویان باشد، از برخی دیدگاه‌های حاشیه‌گرایانه و خودمحور که موفقیتی به دنبال ندارد، گله کرد و اظهار کرد: ما باید سطح توقع از خود را بالا ببریم و مواردی را دنبال کنیم که شمولیت آن برای دانشجویان بیشتر باشد و تا هر اندازه می‌شود برای رفع این مشکلات تلاش و توان بگذاریم.

لاری در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: تلاش بسیاری کردیم که ستاد مقابله با کرونا بپذیرد که خوابگاه‌های دانشجویی بعد از مدارس بازگشایی شوند زیرا دانشجویان از شهرهای مختلف وارد فضای کوچک خوابگاهی می‌شوند و بسیاری در انتهای هفته یا پایان هر ماه به شهر خود بر می‌گردند بنابراین ماندگاری در خوابگاه بیشتر است.

وی اضافه کرد: در خوابگاه مکانی باید در نظر گرفته شود که اگر پس از بازگشایی دانشگاه فردی مبتلا مشاهده شد سریعا قرنطینه شده و از دیگر دانشجویان جدا شود. 

معاون وزیر بهداشت با اعلام این‌که قرار فقط ۵۰درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور یابند، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که نظر به بازگشایی دانشگاه‌ها است، ما نیز با احتیاط بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه را تا ظرفیت ۵۰ درصد دنبال می‌کنیم. رعایت فاصله اجتماعی در اتاق‌های خوابگاهی، ارائه بسته حمایتی و حفظ شرایط بهداشتی و ایمنی در این خصوص برای ما بسیار مهم است.

لاری با تأکید بر این‌که باید برای اجرای دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و آن‌چه که به نتیجه می‌رسیم در فضای خوابگاهی و دانشگاهی نظارت و پایش دقیقی وجود داشته باشد، از نمایندگان شورای صنفی دانشجویان درخواست کرد که همه واحدهای شوراهای صنفی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده به مسؤولان دانشگاه کمک کنند. 

وی با بیان این‌که باید شرایطی ایجاد کنیم که تیم‌های بهداشتی مستقر در خوابگاه‌ها، دانشجویان را به صورت مستمر بررسی کنند و در خوابگاه‌ها شرایط ایمنی بهداشتی برای دانشجو وجود داشته باشد، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها از حضور فرزند دانشجوی خود در فضای دانشگاهی و خوابگاهی نگران نباشند. باید در صورت بروز علائم بیماری کرونا، دانشجوی مبتلا در بیمارستان بستری شده و مشخص باشد تیم بهداشتی در چه فضایی می‌تواند دانشجو را معاینه و در قرنطینه قرار دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص ارائه غذای سالم و با کیفیت به دانشجویان پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: فعلا مقرر است تا سلف‌های غذاخوری همچنان بسته باشند و غذا به صورت بسته‌بندی فقط در خوابگاه‌ها و در بین دانشجویان خوابگاهی توزیع شود.

لاری از ریل‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه مالی و بودجه به عنوان یکی از مهمترین موفقیت‌های حاصل شده در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: در همین ایام که دانشگاه‌ها تعطیل بوده است رقم‌های خوبی به دانشگاه‌ها تزریق شده که شما می‌توانید پی‌گیری و بررسی کنید که آیا این رقم‌ها در محل پروژه با روند پیشرفت مورد نظر در حال انجام است یا خیر.

وی از نمایندگان و اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار شناسایی دانشجویان فاقد بیمه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی شد و گفت: به واقع در روزهایی که همه در حال فرار از کرونا بودند ما پشت درهای سازمان برنامه و بودجه بودیم و توانستیم وام دستیاری را از سه میلیارد تومان تبدیل به ردیفی با ۳۰ میلیارد تومان کنیم؛ ایجاد این ردیف در قانون بودجه کاری بزرگ است. بر همین اساس بنا شده تا به ۱۰ تا ۱۵ هزار دانشجوی رزیدنتی وام با مبالغ خوبی ارائه شود.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که ما به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ و ماندگار در حوزه فرهنگی و دانشجویی هستیم، خاطر نشان کرد: باید ۴۱ پروژه خوابگاهی خود را تا پایان این دولت با منابع موجود به اتمام برسانیم و اکنون در تلاشیم تا روسای دانشگاه‌ها از وامی که با تنفس دو ساله از بانک می‌توانند دریافت کنند استفاده کرده و با اتمام ساخت این خوابگاه‌ها، ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاهد افزایش چشم‌گیری باشد.

لاری در خصوص اقدامات ضروری که باید در حوزه فرهنگی اتفاق بیفتد، گفت: باید در فرصت باقی‌مانده آیین‌نامه و قوانین قدیمی فعالیت‌های فرهنگی را بررسی و اصلاح کنیم و تلاش کنیم این قوانین در شوراهای اقماری شورای انقلاب فرهنگی تصویب و اصلاح شوند.

 

برای تحقق مطالبات دانشجویان از طریق معرفت، اخلاق و قانون پیش بروید

در ادامه این نشست مهندس رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: لازم است بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت حداکثری موارد بهداشتی همراه باشد، برای این مهم منابعی نیز تعریف شده است تا بتوانیم دستورالعمل‌هایی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تبیین می‌کنند،‌ رعایت کنیم.

خدابنده‌لو در خصوص نیاز شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص داشتن مهر و سربرگ برای تسهیل امور، گفت: این مهم در حال انجام است و به زودی این خواسته عزیزان عملی می‌شود.

او بیان داشت: اگر عضو شورای صنفی می‌شویم باید الزامات آن را پذیرفته و رعایات کنیم؛ برای تحقق خواسته‌های دانشجویان از امروز که در این سطح به دنبال مطالبات دانشجویان هستید تا فردا که مطالبات مهم‌تری را در عرصه وسیع‌تری دنبال می‌کنید باید از طریق معرفت، اخلاق و قانون پیش بروید.

خدابنده‌لو با بیان این‌که ما در تلاش هستیم تا اصلاح آیین‌نامه شورای صنفی را در سال جاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم، گفت: دغدغه شما عزیزان دغدغه ما نیز هست و ما تلاش داریم تا این شورا موضوعات مورد نظر خود را به خوبی دنبال کند و حضوری پررنگ داشته باشد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال جاری شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تعاملی بسیار خوب با معاونت آموزشی و حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت داشته است. ما از سال ۱۳۹۷ دو شورای صنفی داریم و در کنار شورای صنفی دانشجویان، شورای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.d نیز در حال فعالیت است تا مطالبات دانشجویان در همه ابعاد در این حوزه پی‌گیری شود.

وی در ادامه با بیان این‌که در بازگشایی دانشگاه‌ها به دنبال کمترین مخاطرات هستیم، بیان داشت: در هفته جاری در جلسه‌ای که میان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با معاون بهداشتی وزارت بهداشت، رؤسای دانشگاه‌ها، معاونان بهداشتی، آموزشی و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها خواهیم داشت بر این مهم تاکید می‌کنیم.

مطلب مرتبط: 

 

حضور نیمی از دانشجویان در دانشگاه/ تعیین محل قرنطینه احتمالی در خوابگاه ها*

jama بازدید : 32 دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان از سرگیری برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در کشور گفت: اولویت با برگزاری آزمون‌های بین‌المللی الکترونیک است.

برگزاری آزمون‌های بین‌المللی به صورت الکترونیک در خرداد ماه

به گزارش جی پلاس، دکتر ابراهیم خدایی افزود: آزمون‌های بین‌المللی از جمله تافل، آیلتس و «جی آر ای» تاکنون متوقف بودند و برای از سرگیری آنها به زودی شرایط را اعلام می‌کنیم.

 

وی گفت: برگزاری آزمون‌های بین‌المللی به صورت الکترونیک و در سطح محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت از اوایل خرداد ماه ۹۹ برگزار می‌شود. در گام اول آزمون‌هایی که تعداد محدود دارند و با توجه به الکترونیک بودن امکان فاصله گذاری فراهم است برگزار خواهند شد.

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: آزمون تولیمو که مورد توجه دانشجویان دکتری است نیز از اواسط خردادماه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت با برگزاری آزمون‌های الکترونیک و تعداد محدود است و اگر موفق بود و مشکلی ایجاد نشد به سایر آزمون‌ها هم تسری پیدا می‌کند. در حال حاضر آزمون‌های تافل و آیلتس الکترونیک هستند و تنها بخشی از آزمون «جی آر ای» بر پایه کاغذ است.

خدایی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش به زودی جزئیات برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را اعلام می‌کند.

برگزاری آزمون‌های بین‌المللی بعد از شیوع همه گیری کروناویروس از بهمن ماه ۹۸ لغو شدند و بر اساس اعلام سازمان سنجش تا پایان اردیبهشت ماه برگزار نخواهند شد.

برگزاری آزمون‌های بین‌المللی به صورت الکترونیک در خرداد ماه

jama بازدید : 31 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

وزیر ورزش و جوانان در پیامی درگذشت پدر علیرضا منصوریان را به او تسلیت گفت.

پیام تسلیت وزیر ورزش برای درگذشت پدر منصوریان

به گزارش جی پلاس، دکتر مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در پیامی درگذشت پدر علیرضا منصوریان را به این پیشکسوت فوتبال تسلیت گفت.

متن پیام دکتر سلطانی فر به این شرح است: 

جناب آقای علیرضا منصوریان

ارتحال پدر گرامی شما را تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای جنابعالی و بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم.

 

پیام تسلیت وزیر ورزش برای درگذشت پدر منصوریان

jama بازدید : 29 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک گفت:‌ هیچ ورزشکاری تا سال های سال جایگزین سیامند رحمان نخواهد شد.

رضایی: با تعویق پارالمپیک 2020 همه چیز برای ما از نو شروع شد! / سیامند رحمان جایگزین ندارد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس،‌ کرونا و لغو همه رویدادهای مهم ورزشی در جهان. بدون شک رقابت های پارالمپیک یا پاراالمپیک هم از این قائده مستثنی نیست. همه چیز حداقل برای یک سال به تعویق افتاده و به عقیده بعضی مسئولان و کارشناسان این یک فرصت است برای آماده سازی بیشتر. برخی هم البته نظر دیگری دارند و همه چیز را از دست رفته می دانند. با این حال چاره ای وجود ندارد و زندگی انسان ها در رقابت با کرونا با ارزشمندتر از رقابت انسان ها در عرصه ورزش است.

بنابر آخرین تصمیمات ورزشی در جهان که یکی از آنها تعویق یکساله بازی های پارالمپیک 2020 توکیو بود، خبرنگار جی پلاس گفت وگویی را با هادی رضایی - دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، درباره تاثیر این اتفاق در برنامه های آماده سازی این کمیته و همچنین پیامدهای روحی، جسمی برای ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان و موارد مرتبط دیگر انجام داد.

 

رضایی بدون تعارف حرف زد و از این گفت که: «همه چیز برای ما از نو شروع شده است!»

 

**به تعویق افتادن پارالمپیک 2020  نا خود آگاه بود. این اتفاق از منظر فرصت بیشتر برای کسب آمادگی؛ به نفع ورزشکاران است یا به ضرر آن ها؟

برای ما همه چیز از اول شروع می شود. باید بدانیم که 180 کشوری که در این مسابقات حضور دارند، شرایط ما را دارند. از بعضی جهات به نفع و از بعضی جهات به ضرر ما است. وقتی کمیته جهانی پارالمپیک تصمیمی می گیرد تمام جوانب را در نظر می گیرد. هفته آینده جلسه ستاد 2021 در پارالمپیک برگزار می شود و سیاست هایمان را برای این مسابقات مشخص می کنیم. به فدراسیون های مربوطه اعلام می کنیم که باید با این قضیه ساخت. این اتفاق برای کل جهان افتاده است و ما باید با آن همراه شویم و شروع به کار کنیم.

*به تعویق افتادن این مسابقات در تعداد سهمیه ایران در این رقابت ها تاثیری دارد؟ 

بسیاری از سهمیه ها به نام کشور است نه افراد؛ بنابراین شرایط باید فراهم شود. ورزشکارانی هستند که باید زمینه را برای آن ها فراهم کنیم. آن ها آمادگی داشتند و باید این آمادگی را برای سال بعد نیز حفظ کنند. از سوی دیگر ورزشکاران جدیدی هستند که انگیزه بالایی دارند  و خودشان را به آمادگی مطلوبی می رسانند تا رقیب این افراد شوند. مطمئنا مسابقات داخلی باعث می شود که ما بهترین ها را انتخاب کنیم و به مسابقات 2020 در سال 2021 بفرستیم. کسب سهمیه برای هر رشته ورزشی به نام کشور است. یک سری مسابقات کسب سهمیه هم مانده بود که با این اتفاقات شیوع کرونا، به تاخیر افتاد.  در سال گذشته یک سیاستگذاری وجود داشت و آن بحث موضوع کیفی بود. برای سال 99 هم سیاست جدید را در هفته آینده، پس از برگزاری جلسه ستاد، اعلام می کنیم. در این جلسه بحث فنی ، مسائل مالی و ...درباره توکیو را نیز بررسی خواهیم کرد.

*فوت سیامند رحمان خبر تلخ و ناگواری بود که در پایان سال 98 جامعه ورزش را اندوهگین کرد و اکنون چهلمین روز درگذشت این پهلوان است؛ آیا جایگزین ورزشی برای مرحوم رحمان در تیم وزنه برداری پارالمپیک ایران دارید؟

از لحاظ منش پهلوانی،  قهرمانی و ثبت رکوردهایی که ایشان داشتند، هیچ ورزشکاری تا سال های سال جایگزین سیامند رحمان نخواهد شد. اما در راستای تلاش برای موفقیت ورزشی کشور، ما 18 ماه زمان داریم و امیدواریم بتوانیم افرادی را آماده کنیم که بتوانند در آن وزن رکورد بزنند.

*پرداخت حقوق ورزشکاران در دورانی که بحث قرنطینه مطرح است، چگونه خواهد بود؟

بنا بود 18 ماه حقوق به ورزشکاران بدهیم که سال گذشته 12 ماه آن را به ورزشکاران طلایی و سه ماه هم به ورزشکاران نقره ایی پرداخت کرده ایم . الان هم استارت سال آینده را می زنیم. در بحث سیاست حقوق و حمایت برای فدراسیون ها و رشته ها و ورزشکاران در جلسه ستاد که اعضای آن از خود فدراسیون ها هستند سعی می کنیم با خرد جمعی و با کمک فدراسیون ها و واحدهای فنی پارالمپیک سیاست پرداخت حقوق و حمایت از رشته ها را اعلام کنیم.

*برنامه آماده سازی ورزشکاران برای دوران قرنطینه چگونه است و چه نظارتی بر آن ها وجود دارد؟

10 روز اول که هنوز اعلام نشده بود مسابقات پارا به تعویق افتاده، ورزشکاران ما فعالیت های کسب آمادگی خود را انجام می دانند اما در حال حاضر به صورت نسبی انجام می دهند تا آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. در جریان هستم که تیم والیبال نشسته به صورت آنلاین با بدنساز خود تمریناتشان را انجام می دهند و امروز نیز با 9 ورزشکار صحبت می کردم که همه آن ها در خانه ورزش های مستقلی برای حفظ آمادگی انجام می دهند. این تعویق از این جهت البته خوب شد که ما ان شاء الله با برگشتن به روزهای عادی و ریشه کن شدن ویروس کرونا بتوانیم زودتر اردوهای مستمر خود را برای آمادگی نهایی ورزشکاران برپا کنیم.

*با به تعویق افتادن بازی های پارالمپیک 2020 توکیو، خطری از لحاظ روحی و روانی، ورزشکاران را تهدید نمی کند؟

ورزشکار باید این درک داشته باشه که مشکل موجود مختص آن فرد نیست و همه رقیب ها و سایر کشورها درگیر این موضوع هستند. باید با این قضیه بسازند و هدف گذاری خودشان را داشته باشند تا ان شاء الله اول شهریور 1400 پارالمپیک برگزار شود.

رضایی: با تعویق پارالمپیک 2020 همه چیز برای ما از نو شروع شد! / سیامند رحمان جایگزین ندارد

jama بازدید : 37 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

 

ما تربیت نشدیم

به گزارش خبرنگار جی پلاس، استاد رضا بابایی، نویسنده نواندیش دینی و پژوهشگر فرهنگی سحرگاه امروز درگذشت. متن زیر یادداشتی از ایشان است:

 

 

تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرف‌شنو باشیم، صبح‌ها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و …

اما ساده‌ترین و ضروری‌ترین مسائل زندگی را به  ما یاد ندادند.

کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم …

در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوه‌های نقد را به ما نیاموختند.

داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانه‌های آن کشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا کپی کرد. می‌توان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیش‌بینی کنید، بروید در دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت می‌کنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»

از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است.

آیا باید در جوانی یا میان‌سالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟!

به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی می‌کند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است.

هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر می‌رویم و وقتی به خانه برمی‌گردیم، چند خط نمی‌توانیم دربارۀ آنچه دیده‌ایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیده‌ایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است.

جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم می‌گفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری می‌کردم تا بچه‌ها قبل از اینکه به نگاه‌های سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.»

می‌گفت: «کسی که به کلاس‌های طراحی می‌رود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیق‌تر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت می‌رود تا در طراحی پیشرفت کند.»

اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم.

 انسانی که نمی‌‌تواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشی‌های غارنشینان نشان می‌دهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند.

بسیارند پدرانی که نمی‌دانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یک‌بار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمی‌دهد.

 عجایب را در آسمان‌ها می‌جوییم، ولی یک‌بار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشده‌ایم.

نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، زناشویی و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به معلم و آموزش دارند.

 

ما تربیت نشدیم

jama بازدید : 46 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

سخنگوی دولت در دومین نشست خبری سال 99 که امروز به صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران برگزار شد تاکید کرد که در تصمیم گیری های دولت بر اساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت عمل خواهد شد.

بر اساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت عمل می کنیم/ تعارضی بین دیدگاه های وزارت بهداشت و دولت نیست

علی ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که از سخنگوی دولت در ارتباط با اظهارات رئیس جمهور در خصوص از سرگیری فعالیت ها از هفته آینده در استان هایی که وضعیت سفید دارند پرسید گفت: تمام استان ها بررسی شده اند. در بعضی استان ها تعداد مبتلایان به ویروس کرونا یک تا چند نفر بوده است. ما قطعا درباره هر استانی که اعلام کند آن هر فعالیتی می تواند صورت بگیرد بر اساس نظر وزارت بهداشت عمل می کنیم. 

وی با بیان اینکه ما یک وزارت بهداشت و یک ستاد سلامت کشور داریم افزود: دولت مبتنی بر نظر وزارت بهداشت عمل خواهد کرد. هیچ تعارضی بین دیدگاه وزارت بهداشت و تصمیمات دولت وجود ندارد. 

ربیعی با بیان اینکه در ارتباط با از سرگیری فعالیت مراکز آموزشی هیچ تصمیمی گرفته نشده است افزود:  فقط در تحصیلات تکمیلی آن هم دوره دکتری تصمیم گرفته شده است که بنا بر امکاناتی که دانشجویان مقطع دکترا دارند و خود وزارت علوم برای این دوره تضمین خواهد کرد آموزش ها صورت بگیرد. 

سخنگوی دولت افزود: ما ارزیابی های مجددی خواهیم داشت و بنا بر ارزیابی هایمان تصمیم گیری بعدی را در نظر می گیریم. مطمئن باشید اگر نظام سلامت درباره تصمیمی اعلام کند که برای جان انسان ها زیانبار است درباره آن تصمیم تجدید نظر می کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه استراتژی ما جان مردم و حفظ زندگی روزمره مردم است گفت: ما باید کاری کنیم که با سه میلیون و اندی بیکار مواجه نشویم. اگر به این موضوع کلان تر نگاه کنیم آنجا هم بحث جان مردم مطرح است. با این حال، سلامت و طرح فاصله گذاری فیزیکی را فدای راه اندازی کارها نخواهیم کرد. این را یک اصل در نظر می گیریم. تعدادی کارشناس هم مدام در حال بررسی و اعلام نظر در این باره هستند.

بر اساس نظر کارشناسان وزارت بهداشت عمل می کنیم/ تعارضی بین دیدگاه های وزارت بهداشت و دولت نیست

jama بازدید : 33 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

در بررسی های تکمیلی از خودروی متهم یک قبضه اسلحه کلت قلابی به همراه جلد اسلحه و یک عدد اسپری اشک آور کشف شد و متهم در این خصوص اظهار داشت، به سبک بازیگر سریال پایتخت قصد مانور داشته است.

تقلید کورکورنه از سریال پایتخت دردسر ساز شد

به گزارش جماران؛ فرمانده قرارگاه جنوب گشت انتظامی یگان امداد پایتخت از دستگیری متهمی که به تقلید بازیگر سریال پایتخت خود را مسلح به کلت پلاستیکی کرده بود و حامل تجهیزات پزشکی قاچاق بود، خبر داد. 

سرهنگ "سعید دهقان" گفت: روز گذشته هفدهم فروردین ماه واحد گشت انتظامی قرارگاه جنوب گشت انتظامی یگان امداد تهران بزرگ در محدوده بزرگراه بسیج در حال گشت زنی بودند که به یک دستگاه خودروی پژو 206 با شیشه های دودی و پلاک شهرستان مشکوک شدند و مدتی آن را تحت مراقبت قرار دادند. 

 

فرمانده قرارگاه جنوب با بیان اینکه راننده خودروی 206 با دیدن گشت انتظامی پلیس به سرعت خود افزود تا بدین طریق از دید پلیس دور شده و متواری شوند، ادامه داد: عملیات تعقیب و گریز متهم آغاز و ماموران یگان امداد موفق شدند پس از مدتی تعقیب و گریز، خودرو را متوقف و راننده آن را دستگیر کنند. 

وی بیان داشت: متهم که در بازجوئی اولیه پاسخ درستی به سوالات پلیس نمی داد، خودروی وی بررسی که در بررسی های بیشتر 240 ماسک پزشکی N95 که به صورت غیر مجاز و قاچاق توسط متهم تهیه شده بود کشف کردند. 

این مقام انتظامی در ادامه بیان داشت: در بررسی های تکمیلی از خودروی متهم یک قبضه اسلحه کلت قلابی به همراه جلد اسلحه و یک عدد اسپری اشک آور کشف شد و متهم در این خصوص اظهار داشت، به سبک بازیگر سریال پایتخت قصد مانور داشته است. 

سرهنگ دهقان از تقلید کورکورانه متهم از سریال پایتخت انتقاد کرد و تصریح کرد: کارشناسان ارزش ریالی اموال کشف شده را 240 میلیون ریال برآورد کرده اند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: متهم به همراه اموال کشف شده برای سیر مراحل قانونی و تکمیل تحقیقات پلیسی در اختیار پلیس پیشگیری تهران بزرگ قرار گرفت.

تقلید کورکورنه از سریال پایتخت دردسر ساز شد

jama بازدید : 38 دوشنبه 18 فروردین 1399 نظرات (0)

 

بازی های رایانه با نشان دادن تبلیغات مربوط به خانه ماندن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا جوانان و کودکان را تشویق می کنند در خانه بمانند.

مقابله با "کرونا" با بازی های رایانه ای

به گزارش جی پلاس، در انگلیس تبلیغات مختلف به افرادی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند، یادآور می شود تا با توجه به شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند.

این بخشی از تلاش دولت انگلیس و شرکت های بازی رایانه ای است تا از گسترش شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

شرکت های تولید کننده بازی های رایانه روش های مختلفی برای این روند انتخاب کرده اند. به عنوان مثال کاربران هنگام لود شدن بازی های رایانه ای شرکت Rebellion با پیام «درخانه بمانید» و لینک هایی به صفحات رسمی دولتی درباره شیوع ویروس کرونا روبرو می شوند.

دولت انگلیس این روش را شیوه ای خلاقانه، هدفمند و سریع برای ارسال پیام «درخانه ماندن» به نسل جوان و کودکان می داند.

در انگلیس کاربران بازی های رایانه ای ۳۷ میلیون نفر تخمین زده می شوند و حدود ۲هزار و ۲۲۷ شرکت بازی رایانه ای فعال وجوددارد.

مقابله با "کرونا" با بازی های رایانه ای

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 144
  • بازدید سال : 827
  • بازدید کلی : 2,683